Thursday, March 22, 2007

Selepas Besalin




Hari ni saje jerr laaa buka file2 lama aku kat dlm komputer ni. Nampak pulak gambar anak aku masa die baru 2 - 3 hari lahir. Teringat betapa susahnya nak jaga anak aku ni. Hahahaa. Masa tu memangla sibuk. Aku cuma nak share satu tips laaaa untuk perempuan-perempuan yang lepas bersalin. Memang masa mengandung, berat badan akan naik. Tapi bila aku tengok isteri aku ni dia punya badan boleh turun cepat, aku tulis jelaa apa yang aku rasa membantu dia dalam menurunkan berat badan.

1. Menyusukan anak
Aku dalam bab menyusukan anak ni memang aku respect habis kat isteri aku. Die boleh breastfeed anak aku ni sampai sekarang (Umur dah 10 bulan). Breastfeeding ni memerlukan tenaga dan kesungguhan sebab tu pada aku memang boleh nak turun berat badan. Siap kalau tengah malam anak aku nak minum, maka isteri aku laa yang kene bangun untuk bagi susu. Aku tidur dengan nyenyaknya. So dengan kesungguhan isteri aku nak breastfeed anak aku ni membantu die dalam turunkan berat badan.

2. Sentiasa pakai bengkung
Masa kat rumah jerr memang pakai bengkung. Act die rimas nak pakai bengkung ni. Tapi disebabkan oleh nenek dan aku yang push, memang laaa die pakai setiap masa. Tapi ada laaa daun-daun yang nenek masukkan dalam bengkung tu. Aku pun tak tau daun apa. Kalau keluar berjalan pakai baju langsing Perfect Body. Baju ni ada kat http://www.badanlangsing.com . Senang skit pakai baju ni sebab tak payah ikat2. Walaupun die punya "keefektifan" tak sehebat bengkung, at least isteri aku pakai laaa something untuk turunkan berat badan die. Maksud aku berjalan kat sini bukan jalan2 makan angin. Kadang2 kene keluar sebab nak pegi hospital atau klinik. Kadang2 nak pegi berurut. Kire masa pantang ni sebenarnya kene kurangkan berjalan.

3. Makan jamu
Isteri aku memang maintain makan jamu tiap-tiap hari. Ini memang aku respect gak. Sebab aku ni jenis susah makan ubat. Jamu lagilaa...tapi dah isteri dok amal, kene amal jugak laaa. Korang boleh tengok herba2 atau jamu kat http://www.badanlangsing.com

Aku rasa 3 benda tu jerr kot yang pada aku membantu isteri aku turun berat badan. Mungkin die ada amal petua-petua lain, tapi aku tak perasan atau tak ingat. Kalau aku ingat atau terperasan nanti aku share laaa dalam blog ni.


Diri Kita Tanggungjawab Kita

http://www.badanlangsing.com

Dapatkan herba-herba untuk kesihatan wanita dan lelaki di sini

0 comments:

 
Ini merupakan blog persendirian BadanLangsing.com - Segala penulisan berdasarkan pengalaman, pemerhatian, pembacaan dan pandangan peribadi penulis. Sila layari web BadanLangsing.com untuk mendapatkan produk-produk kecantikan dan kesihatan.

©2007-2009 Blog BadanLangsing.com | BadanLangsing.com